Bra mamma?

Jag har spenderat alldeles för mycket tid inne på Familjeliv, där det diskuteras friskt om alla sätt man kan vara en dålig mamma på. Jag har mina egna tankar om de frågeställningarna som tas upp där, och jag anser oavsett vad andra tycker att jag är en bra mamma sålänge jag vet att min son mår bra.

- Är det OK att springa ned i tvättstugan/hämta posten medans bebisen sover i spjälsängen?
HUR FAN skulle man annars göra?! När jag var ensam hemma med Thor så självklart sprang jag ned för att hämta posten medans han sov. Till tvättstugan gick jag när han sov, men ringde upp en telefon och slängde in den i hans rum medans jag lyssnade ifrån den andra när jag var där nere. Ja, jag vet. Lägenheten KAN börja brinna under de 10 minutrarna det handlar om. Den kan också explodera, översvämmas, blåsas omkull av den stora stygga vargen. Det KAN hända, men ärligt talat...?

- Det känns dumt att börja jobba innan barnet börjar dagis/förskoleklass/skola, hur gör ni?
Alltså.. Okej att man inte vill börja jobba innan barnet börjar på dagis. Men navelsträngen klipper dom vid förlossningen, vilket betyder att du inte behöver vara hemma med barnet i 7 år eller vad det nu blir... Ja, jag började jobba redan när Thor var 4,5 månad gammal. Det är individuella val man gör, antingen för att man måste eller för att man vill. Jag anser inte att jag är en dålig mamma för att jag började jobba då. Jag anser att jag var en dålig mamma under tiden jag var sjuk och inte sökte hjälpen jag behövde, för min och min sons skull. Att börja jobba var ett steg i rätt riktning för att bli frisk, det är jag tacksam för varje dag att jag hade möjligheten att göra. Sen fick Billy mer tid med sin son, vilket han inte hade möjlighet till med sin dotter. Tid som han förhoppningsvis alltid kommer att vara tacksam för, och aldrig får igen. Jag jobbar nu igen, för att jag ska kunna trygga tillvaron för min son. Jag vill vara säker på att det alltid finns blöjor, att han aldrig behöver gå hungrig och att han alltid har en trygg, säker plats att sova och leka på. Han får all kärlek i världen, om jag är på jobbet så har han en underbar morbror och mormor som tar hand om honom, leker med honom och ger honom den tryggheten han behöver innan han somnar.

- Har ni sett Robinsson Robbans blogg när han spolar sitt barn under kranen?
Okej, jag vet inte vad som försigår hemma hos honom, hur han blivit uppfostrad och vem som lärt honom om hur man hanterar små bebisars hygien. MEN, jag vet att jag inte är perfekt, jag vet att inte en enda mamma kan säga "Jag vet ALLT om barn, bebisar, tonåringar etc". Jag hoppas bara för lilla Tigers skull att det är någon vänlig själ som sett bilden, som berättar för honom att bebisar badar, inte duschar under en vattenkran och definitivt inte med vattenstrålen riktad mot ögat med fullt ös. Det är trots allt bara en vänlig människa som behövs, inte 10 000 upprörda familjelivare som klagar istället för att hjälpa. Han är inte perfekt, du är inte perfekt och jag är definitivt inte perfekt.

Kommentarer
Postat av: Baso

Välskrivet! Gillade verkligen : "kan också explodera, översvämmas, blåsas omkull av den stora stygga vargen." Haha

2010-01-20 @ 23:22:42
URL: http://www.baso.nu
Postat av: Emelie

Man måste göra det som behövs.

Jag började plugga när Tindra var nästan 6 månader gammal. Då fick Billy ta hand om henne. Men det är inget jag ångrar för om jag inte hade gjort det så hade jag säkerligen inte haft mitt jobb jag har nu.

2010-01-21 @ 10:25:54
URL: http://loyd.blogg.se/
Postat av: Lisa

Att lämna sovandes för att hämta något är en sak, att ta ett barn från sin far en annan. Man skaffar inte barn om man inte har ekonomin att försörja det. Det är min åsikt. Sen ska man inte önska något ogjort men kanske något du kan tänka på om du skaffar barn igen... Du verkar dock ha tur som har en förstående pojkvän. Ta inte barnet ifrån honom för länge...

2010-01-21 @ 20:19:23
Postat av: Anna Johansson

Jag tyckte oxå de var bra skrivet. Man är inte en dålig förälder för att man ser till att trygga framtiden för sitt barn. Man är en dålig förälder när man gör något mot barnet som skadar de, tycker jag. Hoppas du har de bra där borta :)

2010-01-21 @ 22:37:15
URL: http://annaelisabethjohansson.blogg.se/

Kommentar:

Alias:
Spara uppgifterna?

MSN: (publiceras ej)

Ditt hem på nätet:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0